The engine hums… occasionally it even sings: A response to Sara MacKian’s keynote ‘The constant hum of the engine…’ — Lars Ole Bonde

Ειδικό Τεύχος 11 (1) 2019 “Διερευνώντας το πνευματικό στη μουσική: Διεπιστημονικοί διάλογοι στη μουσική, την ευεξία και την εκπαίδευση” – Άρθρο (πρωτοδημοσιεύτηκε στις 24 Νοεμβρίου 2019)

Full text [PDF]

The engine hums… occasionally it even sings: A response to Sara MacKian’s keynote ‘The constant hum of the engine…’

Lars Ole Bonde

Aalborg University, Denmark

ABSTRACT

In this response to Sarah MacKian’s conference keynote I take a personal experience as point of departure: my almost lifelong engagement with Bach’s cantata Ich habe genug. This leads to a discussion of the relationship between music and spirit, and how we as researchers can approach experiences with this relationship. A theoretical model of four levels of meaning in music opens up a number of ways to understand the affordances and appropriations of ‘deep’, ‘strong’ or ‘spiritual’ music experiences to clinical and non-clinical listeners. Examples from theory and empirical research in the receptive music therapy model Guided Imagery and Music (GIM) are used to illustrate a development from a more static-content-oriented approach to a more dynamic-process and interpersonal understanding of spiritual/transpersonal experiences with music.

KEYWORDS

spirituality, research, meaning in music, surrender, Guided Imagery and Music (GIM)

AUTHOR BIOGRAPHY

Lars Ole Bonde, PhD, is a musicologist, a certified music therapist (DMTF, FAMI), a clinical supervisor and primary trainer in Guided Imagery and Music (GIM). He has worked as a teacher and researcher at Aalborg University since 1991; from 2012-2018 as ordinary professor. From 2008-2018 as professor II at the Center for Research in Music and Health (CREMAH), the Norwegian Academy of Music, Oslo. He has published several books and hundreds of peer-reviewed articles. During 1992-2017, he served as associate editor of the Nordic Journal of Music Therapy. His musical autobiography was published in The Lives of Music Therapists: Volume Two (2017). [lobo@hum.aau.dk]


Ελληνική περίληψη | Greek abstract

H μηχανή βουίζει… μερικές φορές μάλιστα, τραγουδάει: Μια ανταπόκριση στην κεντρική ομιλία της Sara MacKian «Το συνεχές βουητό της μηχανής»

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Αποκρινόμενος εδώ στην κεντρική ομιλία της Sarah MacKian ξεκινάω με αφετηρία την προσωπική μου εμπειρία: τη σχεδόν διά βίου ενασχόλησή μου με την καντάτα του Μπαχ Ich habe genug. Αυτή οδηγεί σε μια συζήτηση για τη σχέση μεταξύ μουσικής και πνεύματος, και για το πώς εμείς ως ερευνητές μπορούμε να προσεγγίσουμε εμπειρίες που βιώνονται μέσα από αυτή τη σχέση. Ένα θεωρητικό μοντέλο για τα τέσσερα επίπεδα νοήματος στη μουσική φανερώνει τους διάφορους τρόπους με τους οποίους μπορεί να κατανοήσει κανείς τις δυνατότητες [affordances] και τις ιδιοποιήσεις [appropriations] που έχουν οι «βαθιές», «ισχυρές» ή «πνευματικές» μουσικές εμπειρίες για τους ακροατές εντός κλινικών και μη κλινικών πλαισίων. Τα παραδείγματα που χρησιμοποιούνται είναι από τη θεωρία και την εμπειρική έρευνα του μοντέλου δεκτικής μουσικοθεραπείας Guided Imagery and Music (GIM) ώστε να αποτυπωθεί η εξέλιξη από μια πιο στατική και προσανατολισμένη στο περιεχόμενο προσέγγιση προς μια πιο δυναμική διαδικασία και μια διαπροσωπική κατανόηση των πνευματικών / υπερπροσωπικών εμπειριών με τη μουσική.

ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ

πνευματικότητα, έρευνα, νόημα στη μουσική, παράδοση [surrender], Guided Imagery and Music (GIM)