The role of leadership and facilitation in fostering connectedness and development through participation in the Just Brass music programme — Katrina Skewes McFerran & Jessica Higgins

Τεύχος 13 (1) 2021 – Article (first published on 1 June 2019)

Full text [PDF]

The role of leadership and facilitation in fostering connectedness and development through participation in the Just Brass music programme

Katrina Skewes McFerran & Jessica Higgins

ABSTRACT

Many extracurricular music programmes provided for Australian students highlight wellbeing benefits; although the programmes vary significantly, with some being uniquely tailored by facilitators to the specific needs of each group, and others being manualised and delivered across the country. This research project investigated a manualised brass ensemble programme run by The Salvation Army with students from schools in areas of disadvantage. We interviewed a group of young leaders who had been involved in the programme for a number of years and asked them to reflect on their experiences of participation and leadership, both individually and as a collective. Analysis highlighted the importance of programme facilitation and leadership, as demonstrated through the understandings of the young people that their wellbeing was prioritised over their musicianship within the programme. This finding may provide a feasible explanation as to why some very different music programmes, from tailored therapy groups to manualised ensemble-playing on brass instruments, result in similar wellbeing outcomes being described by participants. It also challenges the demands of evidence-based research methodologies that attempt to separate out the influence of leadership from the effect of the music in order to prove the wellbeing benefits of music.

KEYWORDS

community music, music therapy, young people, leadership, connection, personal development, identity, musical resources, belonging

AUTHOR BIOGRAPHIES

Dr Katrina Skewes McFerran is Professor of Music Therapy and Co-Director of the Creative Arts and Music Therapy Research Unit at the University of Melbourne in Australia. She is author of Adolescents, Music and Music Therapy (Jessica Kingsley Publishers, 2010), and co-editor of the forthcoming OUP Handbook on Music, Adolescents and Wellbeing. Her research focuses on the ways young people use music and is often conducted in schools. [k.mcferran@unimelb.edu.au]

Jessica Higgins is the founder and director of Jig Music Therapy, providing music therapy services in regional Victoria. She is also the Victorian and Tasmanian State Manager for Sing&Grow Australia. Jessica is passionate about strengthening all communities through music participation but especially for vulnerable groups. [jigmusictherapy@gmail.com]

Ελληνική περίληψη | Greek abstract

Ο ρόλος της ηγεσίας και της διευκόλυνσης στην προώθηση της συνδετικότητας και της ανάπτυξης μέσα από τη συμμετοχή στο μουσικό πρόγραμμα Just Brass

Katrina Skewes McFerran &  Jessica Higgins

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Πολλά από τα εξωσχολικά προγράμματα μουσικής που παρέχονται στους Αυστραλούς μαθητές υπογραμμίζουν τα οφέλη τους για την ευεξία των συμμετεχόντων· αν και μεταξύ τους τα προγράμματα αυτά διαφέρουν σημαντικά, με μερικά να προσαρμόζονται από τους διοργανωτές αποκλειστικά στις συγκεκριμένες ανάγκες της κάθε ομάδας, και με άλλα να κωδικοποιούνται, να μετατρέπονται σε εγχειρίδια χρήσης και να διανέμονται σε ολόκληρη τη χώρα. Η παρούσα έρευνα μελετά ένα τέτοιο κωδικοποιημένο πρόγραμμα με σύνολο χάλκινων πνευστών το οποίο διοργανώθηκε από τον Στρατό Σωτηρίας [The Salvation Army] με μαθητές από σχολεία υποβαθμισμένων περιοχών. Πήραμε συνεντεύξεις από μια ομάδα νέων ηγετών που συμμετείχαν στο πρόγραμμα για αρκετά χρόνια, και τους ζητήσαμε να αναλογιστούν τις εμπειρίες συμμετοχής και ηγεσίας, τόσο μεμονωμένα όσο και συλλογικά. Η ανάλυση κατέδειξε τη σημασία του τρόπου διευκόλυνσης και ηγεσίας των προγραμμάτων, όπως αυτή καταδεικνύεται μέσα από τις αντιλήψεις των νέων ότι η ευεξία τους είχε προτεραιότητα έναντι της καλλιέργειας της μουσικότητάς τους στο πλαίσιο του προγράμματος. Αυτό το εύρημα μπορεί να προσφέρει μια εφικτή εξήγηση ως προς το γιατί ορισμένα πολύ διαφορετικά μουσικά προγράμματα, από τις προσαρμοσμένες θεραπευτικές ομάδες έως το κωδικοποιημένου τύπου ομαδικό παίξιμο χάλκινων πνευστών, καταλήγουν στην περιγραφή παρόμοιων αποτελεσμάτων ευεξίας από τους συμμετέχοντες. Αυτό το εύρημα αμφισβητεί ακόμη τις απαιτήσεις των ερευνητικών μεθοδολογιών που βασίζονται σε τεκμηριωμένα στοιχεία οι οποίες επιχειρούν να διαχωρίσουν την επιρροή της ηγεσίας από την επίδραση της μουσικής με σκοπό να αποδείξουν τα ευεργετικά οφέλη της μουσικής.

ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ

κοινοτική μουσική, μουσικοθεραπεία, νέοι, ηγεσία [leadership], σύνδεση, προσωπική ανάπτυξη, ταυτότητα, μουσικοί πόροι, αίσθηση του «ανήκειν»