Music and the invisible world: Music as a bridge between different realms –Giorgio Scalici

Ειδικό Τεύχος 11 (1) 2019 “Διερευνώντας το πνευματικό στη μουσική: Διεπιστημονικοί διάλογοι στη μουσική, την ευεξία και την εκπαίδευση” – Άρθρο (πρωτοδημοσιεύτηκε στις 24 Νοεμβρίου 2019)

Full text [PDF]

Music and the invisible world: Music as a bridge between different realms

Giorgio Scalici

Durham University, UK

ABSTRACT

Among the Wana people of Morowali, Central Sulawesi, music serves as a connection between the human world and the hidden world of spirits and emotion. For this reason, music has a central role during the momago, the main Wana healing ritual. Music makes it possible for shamans to tap power from mythical time. By examining the momago, I will clarify the role and the importance of music for Wana rituality. During the ritual, music serves as a ritual marker and, with its relation with the hidden world, calls the spirits, transforms ordinary time into mythical/ritual time and helps shamans to get into trance. Moreover, it contributes to the playful atmosphere that characterises Wana rituals and that allows the healing of the patient and the community through emotional catharsis. To explore the role of music in this shamanic ritual, this paper will analyse the structure and the aim of the momago, a ritual in which shamans and music join forces in the effort to find the soul of the patient and save his/her life.

KEYWORDS

shamanism, ritual, music

AUTHOR BIOGRAPHY

Giorgio Scalici (born 1986) obtained his Master’s degree in Ethnomusicology at University of Rome “La Sapienza.” Currently he is in the final stages of a PhD, situated between anthropology, religious studies and ethnomusicology, at Durham University continuing his studies on Wana culture. His fields of interest include mythology, funerary rites, shamanism, and music and trance. [scalicigiorgio@gmail.com]


Ελληνική περίληψη | Greek abstract

H μουσική και ο αόρατος κόσμος: Η μουσική ως γέφυρα μεταξύ διαφορετικών σφαιρών

ΠΕΡΙΛΗΨΗ

Μεταξύ των Ουάνα [Wana], των κατοίκων του Μορογουάλι [Morowali] που βρίσκεται στο Κεντρικό Σουλαουέσι [Sulawesi] [σ.τ.μ. που είναι ένα από τα μεγαλύτερα νησιά της Ινδονησίας], η μουσική χρησιμεύει ως σύνδεση μεταξύ του ανθρώπινου κόσμου και του κρυμμένου κόσμου των πνευμάτων και του συναισθήματος. Για τον λόγο αυτό, η μουσική κατέχει κεντρικό ρόλο κατά τη διάρκεια του μομάγκο [momago], του βασικού θεραπευτικού τελετουργικού των Ουάνα. Η μουσική δίνει τη δυνατότητα στους σαμάνους να αντλήσουν δύναμη από τη μυθική εποχή. Ερευνώντας το μομάγκο θα διευκρινίσω τον ρόλο και τη σημασία της μουσικής στην τελετουργία των Ουάνα. Κατά τη διάρκεια του τελετουργικού, η μουσική χρησιμεύει ως τελετουργικός δείκτης και, μέσα από τη σχέση της με τον κρυμμένο κόσμο, καλεί τα πνεύματα, μεταμορφώνει τον κοινό χρόνο σε μυθικό/τελετουργικό και βοηθά τους σαμάνους να εισέλθουν σε έκσταση. Επιπλέον, η μουσική συμβάλλει στην παιχνιδιάρικη ατμόσφαιρα που χαρακτηρίζει τα τελετουργικά των Ουάνα και που επιτρέπει την επούλωση του ασθενούς και της κοινότητας μέσω συναισθηματικής κάθαρσης. Για να διερευνήσει τον ρόλο της μουσικής σε αυτό το σαμανικό τελετουργικό, το άρθρο αυτό θα αναλύσει τη δομή και τον στόχο του μομάγκο, ενός τελετουργικού στο οποίο οι σαμάνοι και η μουσική ενώνουν τις δυνάμεις τους στην προσπάθειά τους να βρουν την ψυχή του ασθενούς και να σώσουν τη ζωή του.

ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ

σαμανισμός, τελετουργία, μουσική