Προωθώντας διεπιστημονικούς και πολυπολιτισμικούς διαλόγους — Τσίρης & Rickson

Τεύχος 9 (1) 2017 Σημείωμα σύνταξης (δημοσιεύθηκε στις 30 Σεπτεμβρίου 2017)

Πλήρες κείμενο [PDF]

 

Προωθώντας διεπιστημονικούς και πολυπολιτισμικούς διαλόγους

Γιώργος Τσίρης1,2 & Daphne Rickson3

1Nordoff Robbins Scotland, Ηνωμένο Βασίλειο; 2Queen Margaret University, Ηνωμένο Βασίλειο; 3Victoria University of Wellington, Νέα Ζηλανδία

 

Καλώς ήλθατε στην πρώτη περιοδική έκδοση του Approaches για το 2017! Η περσινή χρονιά ήταν αφιερωμένη σε δύο ειδικά τεύχη:  Μουσικοθεραπεία, δραματοθεραπεία, χοροθεραπεία και εικαστική θεραπεία: Διεπιστημονικοί διάλογοι (Κάρκου 2016) και Η Ρυθμική Dalcroze στη μουσικοθεραπεία και την ειδική μουσική παιδαγωγική (Habron 2016). Η διεπιστημονική εστίαση αυτών των τευχών αντικατοπτρίζει το όραμα του Approaches: να προσφέρει διαφορετικές προοπτικές σχετικά με την πρακτική, το επάγγελμα και την επιστήμη της μουσικοθεραπείας προωθώντας πολυφωνικούς διαλόγους και γεφυρώνοντας τοπικές και παγκόσμιες πτυχές της μουσικής, της υγείας και της ευεξίας. Στόχος μας είναι να συνεργαζόμαστε με μελετητές, ερευνητές και επαγγελματίες από διάφορους τομείς που σχετίζονται με τη μουσικοθεραπεία, ενώ προσπα-θούμε να δημιουργούμε τις συνθήκες για υγιείς και ακαδημαϊκά ισχυρές συζητήσεις. Μια ανοιχτή και συνάμα κριτική στάση προς διαφορετικές, ακόμη και αντικρουόμενες απόψεις, καθώς και ένας σημαντικός βαθμός μάθησης και εκ νέου μάθησης (Tsiris et al. 2016) χρειάζονται για την επίτευξη αυτού του οράματος.

Με αυτήν την ευκαιρία θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τα μέλη της συντακτικής ομάδας του Approaches, τους κριτές και κυρίως τους συγγραφείς για την προώθηση αυτού του οράματος στο περιοδικό. Αρκετοί από τους συναδέλφους μας έχουν υπηρετήσει για πολλά χρόνια ως μέλη της συντακτικής ομάδας – ορισμενοί από την ίδρυση του περιοδικού το 2008. Πρόσφατα εισαγάγαμε ένα πενταετές πρόγραμμα που σημαίνει ότι ορισμένα από τα τρέχοντα μέλη της ομάδας μας θα ολοκληρώσουν τη θητεία τους στο τέλος αυτού του έτους. Εκφράζουμε την εκτίμησή μας για τη σκληρή δουλειά και αφοσίωσή τους όλα αυτά τα χρόνια. Ο ρόλος τους ήταν ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη του Approaches. Ευχαριστούμε επίσης τους πρώην και νυν χορηγούς του περιοδικού.

Η παρούσα έκδοση ξεκινά με μία ειδική ενότητα με τίτλο Μουσικοθεραπεία: Ένα επάγγελμα για το μέλλον. Υπό την επιμέλεια της Inge Nygaard Pedersen, αυτή η ειδική ενότητα περιλαμβάνει μια σειρά κειμένων από ένα συμπόσιο που πραγματοποιήθηκε στις 15 Απριλίου 2016 στο Aalborg University της Δανίας. Τα κείμενα αυτά συντάχθηκαν από 15 συγγραφείς οι οποίοι διερευνούν δύο καίρια ερωτήματα: «Γιατί μουσική;» και «Γιατί και πότε χρειάζεται ένας μουσικοθεραπευτής;» Αυτή η ενότητα δομείται σε τρεις τομείς εργασίας της μουσικοθεραπείας:
i) ψυχική υγεία, ii) φροντίδα της άνοιας και νευρο-αποκατάσταση, και iii) προσκόλληση/επικοινωνία και αναπτυξιακά προβλήματα.

Εκτός από αυτή την ειδική ενότητα, το παρόν τεύχος συμπεριλαμβάνει μια ευρεία σειρά άρθρων.Το περιεχόμενό τους αντανακλά όχι μόνο τη διεπιστημονική αλλά και την πολυπολιτισμική δέσμευση του περιοδικού. Η Bethan Lee Shrubsole περιγράφει τη μουσικοθεραπευτική της πρακτική στη βόρεια Ουγκάντα, ενώ οι Elizabeth Coombes και Michal Tombs-Katz γράφουν σχετικά με την προσφορά μουσικών προγραμμάτων διαμοιρασμού δεξιοτήτων στη Δυτική Όχθη. Το κρίσιμο καθήκον παροχής ερευνητικά τεκμηριωμένων πρακτικών για την ανάπτυξη και συνέχιση υπηρεσιών μουσικοθεραπείας είναι το αντικείμενο συζήτησης σε δύο διαφορετικά αλλά συμπληρωματικά άρθρα από την Claire Cartwright (Ηνωμένο Βασίλειο) και την Okiko Ishihara (Ιαπωνία) αντίστοιχα. Στο τελευταίο άρθρο, οι Melissa Mercadal-Brotons, Patricia Sabbatella και María Teresa Del Moral Marcos κάνουν μια λεπτομερή έκθεση σχετικά με την ιστορία, την παρούσα κατάσταση και το πιθανό μέλλον της μουσικοθεραπείας στην Ισπανία σχετικά με την κατάρτιση, την έρευνα και την επαγγελματική πράξη. Αναφέρουν διάφορα ενθαρρυντικά επιτεύγματα, αλλά υποστηρίζουν ότι  χρειάζεται ακόμη σημαντική εργασία προς την επίτευξη ενός οργανωμένου και ώριμου επαγγέλματος. Οι προκλήσεις που συνδέονται με την επαγγελματο-ποίηση, συμπεριλαμβανομένης της δημιουργίας ενός κοινού οράματος για τον επαγγελματικό ρόλο των μουσικοθεραπευτών και της επίσημης αναγνώρισης της μουσικοθεραπείας από τις εθνικές κυβερνήσεις, θα είναι οικείες ανησυχίες και σε άλλες χώρες. Και πράγματι, παρόμοιες σκέψεις και ανησυχίες έχουν περιγραφεί στο ειδικό τεύχος του Approaches σχετικά με την μουσικοθεραπεία στην Ευρώπη (Ridder & Tsiris 2015). Συνεχίζοντας με το θέμα της επαγγελματοποίησης, στη συνέντευξή της με την Ιωάννα Ετμεκτσόγλου, η Elizabeth Coombes προσφέρει γνώσεις σχετικά με τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες ενός νέου μουσικοθεραπευτικού προγράμματος κατάρτισης βάσει της εμπειρίας της στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα μουσικοθεραπείας στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Ουαλίας στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Σε αυτό το τεύχος θα βρείτε ακόμη έναν αριθμό από βιβλιοκριτικές, αναποκρίσεις από συνέδρια και αφιερώματα. Τα τελευταία αφορούν δύο άτομα που απεβίωσαν το 2015 και είναι προς τιμήν της συμβολής τους στο πεδίο. Το πρώτο αφιέρωμα αναφέρεται στον Oliver Sacks και στη σημαντική επίδρασή του στη σύγχρονη σκέψη για τη μουσική και την ευεξία.Το δεύτερο αφιέρωμα αφορά τον Andrew O’Hanrahan, έναν μουσικοθεραπευτή από το Ηνωμένο Βασίλειο το έργο του οποίου άγγιξε τις ζωές πολλών.

Βιβλιογραφία

Habron, J. (Ed.). (2016). Dalcroze Eurhythmics in music therapy and special music education. Approaches: An Interdisciplinary Journal of Music Therapy, Special Issue 8(2). Retrieved fromhttp://approaches.gr/special-issue-8-2-2016/

Karkou, V. (Ed.). (2016). Music, drama, dance movement and art therapy: Interdisciplinary dialogues. Approaches: An Interdisciplinary Journal of Music Therapy, Special Issue 8(1).Retrieved from http://approaches.gr/special-issue-8-1-2016/

Ridder, H. M. O., & Tsiris, G. (Eds.). (2015). Music therapy in Europe: Paths of professional development. Approaches: Music Therapy & Special Music Education, Special Issue 7(1). Retrieved from http://approaches.gr/special-issue-7-1-2015/

Tsiris, G., Derrington, P., Sparkes, P., Spiro, N., & Wilson, G. (2016). Interdisciplinary Dialogues in Music, Health and Wellbeing: Difficulties, Challenges and Pitfalls. In M. Belgrave (Ed.), Proceedings of the ISME Commission on Special Music Education and Music Therapy (20-23 July 2016, Edinburgh, Scotland) (pp. 58-70). Edinburgh: ISME.

 

Προτεινόμενη παραπομπή:

Τσίρης, Γ., & Rickson, D. (2017). Προωθώντας διεπιστημονικούς και πολυπολιτισμικούς διαλόγους. Approaches: Ένα Διεπιστημονικό Περιοδικό Μουσικοθεραπείας, 9(1), 4-5.